CV et pourquoi suis-je MADI ?
VIKTOR HULÍK

Né en 1949 à Bratislava
Vit et travaille à Brastilava.

Petit mouvant géo
17, 2006,
acrylique sur bois, 40 x 40 cm (dimensions variables)
Artistes slovaques
variation 1bx - Small Geo-Mover 17
(2006)
acryl on wood 40 x 40 cm

1949 Born in Bratislava (Slovakia).

1968-1974 Studied at the Academy of Fine Arts in Bratislava.

1988 Member of the International Artists Group INT-ART.

1990 One-year grant from the Pollock-Krasner Foundation, New York, USA.

1993 Visiting artist, lectures - Newcastle University, Newcastle upon Tyne, Sunderland University, Sunderland, Great Britain. Elected President of the Slovak Artists Union (until 1995.

1996 Founded the ARTlines Agency and Gallery Z, Brastilava.Vvisiting artist, lectures, Newcastle University, Newcastle upon Tyne, Great Britain.

1998 Visiting artist - Cleveland State University, Cleveland, USA.

1999 Member of the Club of Concretists.

2000 Visiting artist West Georgia University, Carrollton, USA.

2001 Sunderland University International Artist Fellowship, Sunderland University, Sunderland, Great Britain. Member of the MADI movement.

2003 Residency in the International Cité des Arts, Paris, France.

Participation at many symposia and workshops in Slovakia, former Yugoslavia, Hungary, France, Switzerland, Norway, Denmark and others.

SOLO EXHIBITIONS (SELECTION):

1979 - Pictures, Collages, Graphics, Cyprián Majerník Gallery, Bratislava.

1987 - Collages, Paintings, Institute of Macromolecular Chemistry of the Czechoslovak Academy of Science, Prague.

1988 - Viktor Hulík, Gallery Tolerance, Hamburg, Germany.

1989 - Hulík-Meliš, Gallery of Kirovski Region (with J. Meliš), Moscow, USSR.

1991 - Big Movers, Concert and Exhibition Hall, Church of the Order of St. Clare, Bratislava.

1992 - Variables, Cultural and Information Centre of the Czechoslovak Republic, (with R. Kratina), Berlin, Germany.

1993 - Billeder, City Hall, Herning, Denmark. In honour of Colštok, (folding meter), J. Koniarek Gallery, Trnava - M.A. Bazovský Gallery, Trenčín - P.M. Bohún Gallery, Liptovský Mikuláš - Municipal Gallery, Bratislava.

1998 - Viktor Hulik – Anamorphic Constructs, Cleveland State University Art Gallery, Cleveland, USA.

1999 - Viktor Hulík, Slovak National Gallery, Vermes Villa, Dunajská Streda – Evolving Enviroments, Decker Gallery, Baltimore, (with Jurgen Faust,(D) and Marcin Berdyszak,(PL), USA.

2001 - Articulations, Atelier 340 Museum, Brussels, Belgium, ( with Antoine Laval (L/USA)

2003 - Variations, Fény Gallery, Budapest, Hungary - Clones and Mutants, Elisabeth-Anna-Palais, Oldenburg, Germany.

2004 - Viktor Hulík, Galerie du Théatre Municipal, Le Mans, France.

2005 - Viktor Hulík – New Works, Gallery Peter Lindner, Vienna, Austria.

2006 - Viktor Hulík and Milan Lukac, City Hall Gallery of the 6th District, Paris, France.

2007 - Viktor Hulík, MADI Gallery, Gyor, Hungary.

Since 1974 he exhibited his works at more than 350 group exhibitions in Czech republic, Austria, Poland, Hungary, Bulgaria, Rumania, Turkey, Germany, Italy, Slovenia, Croatia, Switzerland, France, Spain, Belgium, Nederlands, Sweden, Norway, Great Britain, USA, Canada, Russia, Mexico, Japan, Algeria, Korea and Cuba.


« J’ai appris l’existence de MADI il y a seulement quelques années. En 2002, j’ai rencontré Zsusza Dárdai et János Saxon Szász qui avaient organisé un important festival MADI en Slovaquie à Nové Zámky, la ville natale du grand artiste Lajos Kassák, et à Bratislava. Ces deux passionnés du mouvement MADI sont venus visiter mon atelier car ma création d’alors, par son caractère, était très proche, quant aux aspects et aux traits, des idées de MADI.

Je n’ai jamais aimé les choses invariables, statiques. Ce qui caractérise ma création c’est le mouvement, la variabilité, le travail par séries, la création utilisant des formes géométriques. Depuis plus de 20 ans j’utilise dans mes œuvres des éléments ou des ensembles qui se prêtent bien à être manipulés. C’est donc à la fois cette possibilité de mouvement, de variabilité et ce jeu offrant la possibilité de manipulation - la création d’une autre composition – qui constitue le facteur principal et décisif de ma démarche artistique.

Je crois que ces aspects typiques pour ma création sont les mêmes que ceux pratiqués par MADI. »